درزگیری-درب-و-پنجره
04
آبان

بهترین روش برای درزگیری درب و پنجره دوجداره

نحوه ی درزگیری درب و پـنجره دوجداره

امروزه عایق‌ بندی و درزگـیری درب و پنجـره دوجداره در ساختمان‌ ها از نکات مهمی هست که اغلب افراد به آن توجه دارند. مردم معمولا می خواهد که منزل خود را عایق کنند. و علاوه بر داشتن آسایش از هزینه‌ های خود را نیز کاهش دهند. بهتر است بدانید، که بهترین راه‌ حل برای عایق‌ بندی ساختمان، نصب و درزگیری درب و پنجره دوجداره است.

تنظیم دمای محیط داخل خانه و جلوگیری از ورود آلودگی‌ های صوتی محیط خارج، از مواردی می باشد که همیشه مورد بحث قرار گرفته است. یکی از دغدغه های مهم افراد مخصوصا در پاییز و زمستان  پیدا کردن راهی برای حل این مشکل هستند.

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از درب و پنجره های دوجداره در صنعت ساختمان‌ سازی، عایق‌ بندی و امکان درزگیری و در نتیجه جلوگیری از ورود صدا، سرما در فصل زمستان و گرما در فصل تابستان می باشد.

عایق بندی و درزگیـری درب و پنـجره دوجداره

قسمت‌ های مختلفی از درب و پنجره‌های دوجداره، باعث عایق‌ بندی ساختمان خواهند شد. این قسمت‌ ها مانند برد شیشه دوجداره، نقش کلیدی در عایق‌بندی درب و پنجره‌های دوجداره دارد. زیرا ساختار شیشه دوجداره به گونه‌ای است که مانع ورود و خروج انرژی گرمایی و سرما است. اگر شیشه‌های دوجداره به خوبی تولید شوند، تاثیر چشمگیری بر کاهش هزینه‌های برق و گاز خواهد داشت.

معمولا لاستیک‌های درزگیری که در پروفیل‌های مختلف به کار رفته، نقش مهمی در عایق‌بندی و درزگیری پنجره دوجداره دارد. این امر به دلیل موادی می باشد، که در ساخت این نوع لاستیک‌ها استفاده شده است. نقش اصلی لاستیک‌های درزگیر، محکم کردن و جلوگیری کردن از تبادل حرارت و صدا است.

انواع درب های ساختمانی
بیشتر بخوانید

شیشه دوجداره، لاستیک درزگیر و چسب عناصر اصلی برای عایق‌بندی و درزگیری درب و پنجره دوجداره به حساب می آیند و سایر قطعات نیز تکمیل‌کننده این عایق‌بندی می باشند. رگلاژ پنجره دوجداره نیز در عایق‌بندی و درزگیری نقش  موثری دارد. اگر درب و پنجره‌های دوجداره به درستی رگلاژ نشده باشند، نمی‌توانند عایق خوبی برای هوا و صدا باشند.

در ادامه این مقاله، به بررسی عایق‌بندی درب و پنجره دوجداره در برابر صدا، روش‌های مناسب برای درزگیری در گرما و سرما، انواع چسب‌ها و لاستیک‌ها برای درزگیری و عایق‌بندی و روش رگلاژ صحیح درب و پنجره‌ها پرداخته ایم.

درزگیری-درب-و-پنجره

۱. عایق بندی درب و پنجره دوجداره در برابر صدا

فضای بیرونی محل کار، اتاق و یا منزل ما، اغلب پر از منابع مختلف آلودگی صوتی هستند، صدای موسیقی، رفت و آمد وسایل نقلیه، مکالمات بلند همسایه‌ها و بازی کودکان از جمله منابع آلودگی صوتی می باشند که باعث سلب آرامش و عدم تمرکزمان می‌شود. در حال حاضر، برای جلوگیری از نفوذ آلودگی‌های صوتی به ساختمان‌های جدید، اقداماتی در مورد آکوستیک کردن دیوارها و کف صورت گرفته است. البته در ساختمان‌های قدیمی این کار انجام نگرفته است.

به منظور جلوگیری از ورود سر و صدا باید برای عایق صوتی درب و پنجره‌ها و اکوستیک کردن دیوار، سقف، کف و دیگر اجزای ساختمان اقداماتی را انجام داد. اکوستیک و عایق‌بندی صوتی به چند طریق انجام می‌گیرد، که در ادامه این مقاله به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

به طور کلی برای عایق‌بندی فضای داخلی ساختمان در برابر آلودگی صوتی، دو راه وجود دارد.

اولین راه، استفاده از جاذب‌ها می باشد، این روش ساده‌تر از سایر روش‌ها است. این کار با اضافه کردن سطوح جذب‌کننده صدا و یا پژواک، مانند پنل‌های آکوستیک، امکان‌پذیر خواهد بود. در این روش برای عایق‌بندی سر و صدا، می‌توان از پنل‌های ۳ سانتی‌متری تزیینی نیز استفاده کرد.

نرده استیل چیست
بیشتر بخوانید

روش دوم برای عایق‌بندی صوتی ساختمان، استفاده از دیفیوزها است. این راه مانعی در برابر عبور آلودگی‌های صوتی به شمار می‌رود. این پنل‌ها طوری ساخته شده‌اند که امواج صوتی با برخورد به آن‌ها در مسیرهای متفاوت پراکنده شوند و در نتیجه مانع بازگشت صوت می‌شوند.

برای عایق‌بندی صوتی ساختمان، ۶ روش وجود دارد که عبارت اند از:

    • عایق بندی با استفاده از آکوستیک کف
    • عایق بندی صوتی به وسیله پرده ها
    • استفاده از درب های چوبی به عنوان عایق صدا
    • تعویض پنجره های قدیمی با پنجره های دوجداره
    • عایق بندی منافذ دیوار با استفاده از درزگیر
    • عایق بندی و آکوستیک کردن دیوارها

۲. درزگـیری درب و پنجره دوجداره برای سرما و گرما

از مشکلات رایج در فصل‌های گرم و سرد ورود سوز یا خروج خنکی هوا از درزهای درب و پنجره‌ها است. یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از ورود سرما در زمستان و خروج خنکای داخل در تابستان، عایق کردن و بستن درزها می باشد.

معمولا برای گرم کردن منازل و جلوگیری از ورود سوز و سرما در زمستان و ممانعت از خروج خنکی داخل در تابستان، راهکارهای مختلفی وجود دارد. از آنجا که درب‌ها، ورودی اصلی هر ساختمانی هستند، خود به خود در هنگام باز و بسته شدن سرمای زیادی را وارد یا خارج می‌کنند و انرژی زیادی را هدر می دهند.

در واقع می‌توان گفت پنجره‌ها و درب‌ها، عامل اصلی ورود و خروج سرما هستند. با عایق کردن درزهای درب و پنجره‌ها می‌توان از ورود و خروج سرما تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد و در میزان مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد. البته در بعضی درب و پنجره ها مانند انواع دوجداره میزان ورود و خروج سرما و هدر رفت انرژی نسبت به سایر مدل‌های دیگر بسیار کمتر است.

مزایا و معایب پنجره آهنی و پنجره دوجداره
بیشتر بخوانید

روش‌هایی دیگر برای عایق‌بندی بهتر درب و پنجره‌ها

  • استفاده از درزگـیرهای مختلف برای درب و پنجره
  • استفاده از پلاستیک برای جلوگیری از ورود و خروج هوا
  • قرار دادن اشیای درزگیر در پشت درب و پنجره‌ها
  • استفاده از پرده‌های دو لایه یا سه لایه
  • استفاده از کرکره برای ممانعت از ورود و خروج حرارت