ویژگی درب خروج اظطراری
26
اسفند

ویژگی درب خروج اظطراری

ویژگی های درب اظطراری

درب خروج اضطراری برای زمان هایی که حوادثی مانند آتش سوزی رخ می دهد مورد استفاده قرار می گیرند. این درب ها به راحتی باز می شوند و می توانند جلوی خروج آتش و دود را از محیط بگیرند تا به دیگر طبقات و فضاهای ساختمان سرایت نکند و جلوی دید دیگر ساکنین را نگیرد. در این نوشتار به ویژگی درب خروج اظطراری اشاره می کنیم.

همه چیز درباره درب خروج اضطراری

درب خروج اضطراری وسیله ای مهم و غیر فوری است. معمولا کمتر پیش می آید که کسی به وجود این درب در محل زندگی یا محل کسب و کارش فکر کند. به همین دلیل است که مهندسین باید به این موضوع توجه کنند. معمولا افرادی که روز خود را در یک ساختمان سپری می کنند، تاز زمانی که موقعیت اضطراری پیش نیاید متوجه وجود درب خروج اضطراری نمی شوند.

درب خروج اضطراری وسیله ای مهم و غیر فوری است. معمولا کمتر پیش می آید که کسی به وجود این درب در محل زندگی یا محل کسب و کارش فکر کند. به همین دلیل است که مهندسین باید به این موضوع توجه کنند. معمولا افرادی که روز خود را در یک ساختمان سپری می کنند، تاز زمانی که موقعیت اضطراری پیش نیاید متوجه وجود درب خروج اضطراری نمی شوند.

ویژگی درب خروج اظطراری انواع درب های ضد حریق هستند که در ساختمان هایی با تعداد واحدهای تجاری یا مسکونی و اداری بالا تدارک دیده می شوند. این درب ها در زمان هایی که عبور و مرور از درب های عادی، آسانسور، پله و… ممکن است خطرناک باشد مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به این که هر ساختمان چه وسعت و زیر بنایی داشته باشد، تعداد درهای خروج اضطراری نیز در آن ها متفاوت است.

درب خروج اضطراری و ویژگی های آن

درب های ضد حریق که در مواقع آتش سوزی یا بلایای طبیعی مقاومت بالایی در برابر این عوامل دارند می توانند به تخلیه ی مراکزی که افراد زیادی در آنجا حضور دارند کمک کند. در این مواقع درب های معمولی یا مسدود می شوند یا عبور از آن ها خطرناک است. درب خروج اضطراری به راحتی باز می شود و مقاومت بالایی دارد. این درب ها از لایه های نسوز و فولادی، کربن و دیگر مواد مناسب در کنار هم ساخته شده اند که باعث می شود تا دود یا آتش به بیرون نیز سرایت نکند. در این صورت آتش به دیگر بخش ها سرایت نمی کند و ورود دود باعث کاهش دید نمی شود. این درب ها باید مانند درب اتوماتیک هم راحت دیده شوند هم به راحتی باز شده و امکان فرار را برای افراد حاضر در محیط به وجود آورند.

انواع نرده و حفاظ
بیشتر بخوانید

انواع درب خروج اضطراری موجود در بازار

بسته به کاربری فضا، درب های خروج اضطراری مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان درب های تک لولا، دو لولا، دارای دستگیره، بدون دستگیره و در سایز های مختلف را نام برد.

این درب ها معمولاً دارای دستگیره های اهرمی بزرگی هستند که با فشار دادن آن ها درب باز می شود. همچنین رنگ درب خروج اضطراری رنگ هایی روشن و قابل دید مانند قرمز، زرد، نارنجی و … هستند که دیدن آن ها در مواقع خطر یا آتش سوزی راحت است.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که تعبیه درب خروج اضطراری در ساختمان را پشت گوش انداخته اید و به این فکر می کنید که حادثه هرگز به سراغ شما نخواهد آمد، بهتر است پیش از اینکه خسارت ببینید به فکر انجام اقدامات ایمنی باشید. در غیر این صورت به محض وقوع یک اتفاق ناگوار، باید به دنبال راه چاره بگردید.

پیش از این درب های خروج اضطراری به گونه ای بودند که به صورت دستی باز و بسته می شدند و یا شیشه ای بودند که باید به وسیله چکش تعبیه شده در نزدیکی درب شکسته می شدند. اما امروزه درب های خروج اضطراری در دسته درب های اتوماتیک قرار گرفته اند که این موضوع باعث حل بسیاری از مشکلات شده است. معمولا در مواقع حادثه استرس به حدی زیاد است که کمتر کسی می تواند کنترل شرایط را به دست بگیرد و درب خروج اضطراری را دستی باز کند؛ اگر این درب اتوماتیک باشد فرار برای افراد بسیار ساده تر خواهد بود و احتمال بیشتری برای نجات آن ها وجود دارد. از طرفی درب خروج اضطراری یک راه در رو است؛ تصور کنید که حریق اتفاق افتاده باشد، اگر پس از خروج تمام افراد این درب به صورت اتوماتیک بسته شود احتمال پیشرفت حریق تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

درب فلزی برش CNC در سمنان
بیشتر بخوانید

درب خروج اضطراری در مواقع اورژانسی چگونه کار می کند؟

در اروپا برای درب خروج اضطراری در ساختمان ها استانداردهای مختلفی ارائه شده است که درب ها باید مطابق با آن ها ارائه شوند. امروزه دیگر خبری از درب هایی که خیلی سنگین بودند و به صورت دستی باز و بسته می شدند، نیست. این درب ها به وسیله اپلیکیشن ها و دستگاه های مدیریت مرکزی کار می کنند. در هنگام بروز حادثه، دستگاه مدیریت مرکزی به صورت خودکار یا به وسیله ریموت کنترل باز خواهد شد و راه خروج اضطراری را برای افراد باز می کند.

سیستم کنترل درب خروج اضطراری دارای سنسور حساس به تکان هایی مانند زلزله، سنسور حساس به حرارت و سایر حسگرها می باشد. این سیستم ها همزمان با به صدا در آوردن آژیر هشدار، راه فرار را برای افراد داخل ساختمان باز می کنند. شما می توانید در کنار درب های خروج اضطراری، تجهیزات امنیتی دیگری مانند فواره های آب پاش نیز تعبیه کنید تا راحت تر بتوانید حادثه را کنترل کنید.

درب خروج اضطراری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

درب خروج اضطراری یک ساختمان همیشه باید باز باشند و دستگاه ها باید به گونه ای طراحی شده باشند که هر شخصی بتواند با آن ها کار کند تا در مواقع اضطراری مشکل پیدا نشود. همچنین این درب ها باید قابلیت باز شدن به صورت دستی را نیز داشته باشند تا در صورت لزوم به سادگی باز شوند.

درب خروج اضطراری باید دارای لولا باشد و درب های اسلایدینگ یا گرد به عنوان درب خروج اضطراری مورد استفاده قرار نمی گیرند. همچنین جهت باز شدن این درب ها باید به سمت خروجی باشد.

ویژگی پنجره دوجداره
بیشتر بخوانید

جنس بدنه این درب ها باید نسبت به آسیب هایی مانند حریق مقاوم باشد تا در صورت نیاز قابلیت پیشگیری داشته باشد. همچنین این درب ها باید به گونه ای طراحی شوند که قابل تشخیص باشند و برای آنها علامت های جهت دهی تعبیه شوند.

چرا یک ساختمان باید درب خروج اضطراری داشته باشد؟

وجود درب های خروج اضطراری، امنیت افرادی که داخل ساختمان هستند را بیشتر می کند. معمولا افراد از اهمیت خروج های اضطراری غافل می شوند و به همین دلیل است که بسیاری از حوادث، خسارات مالی و جانی زیادی بر جای می گذارند. اگر پیش از بروز حادثه، اقدامات ایمنی لازم انجام شود تا حدود زیادی می توان خطرات مختلف را مهار کرد.

همه ساختمان های تجاری و اداری باید یک پلن برای مواقع اضطراری ارائه دهند و این پلن را در جاهای مختلف ساختمان مانند تابلوهای اعلانات، در مسیر خروجی های اضطراری و… نصب کنند. در صورت نیاز در این پلن ها باید طریقه استفاده از درب خروج اضطراری ساختمان نیز توضیح داده شود.

توجه داشته باشید که ویژگی درب خروج اظطراری قسمت خیلی مهمی از پروسه فرار از یک حادثه است و نیاز است که پیش از آغاز به کار ساختمان تکلیف آن مشخص شود. شما می توانید با راهنمایی های کارشناسان و متخصصان در این زمینه، درب اضطراری را در ساختمان مورد نظر خود تعبیه کنید. درب خروج اضطراری مثال بارزی برای ضرب المثل آذوقه جمع کردن برای زمستان است!