درب فلزی فرفورژه
11
بهمن

درب فلزی فرفورژه

درب فلزی فرفورژه چیست؟

واژه فرفورژه به قطعات فلزی از نوع میلگرد یا چهار سوی توپر می گویند که با استفاده از دستگاه های خم کن و فرگونه با استفاده از گرمای کوره و حرارت مستقیم تا ۴۰۰ درجه شکل می‌ گیرند. از این قطعات در ساخت درب فلزی فرفورژه و قسمت های سایر که در بالا به آن اشاره شد به کار می رود. دربهای فرفورژه برای افراد خاص که می‌ خواهند درب فرفرژه نفر رو، درب فرفورژه ویلایی، درب فرفرژه باغ، درب فرفورژه حیاط، دربهای فرفـورژه پارکینگ بر اساس سلیقه خود با توجه به نمای ساختمان داشته باشند خیلی مناسب می باشد.

قسمتی از قطعات درب فرفورژه در قسمت ریخته گری تولید می گردد. که در زیبا تر شدن درب فلزی فرفورژه نقش بسزایی دارد. البته که در قسمت ریخته گری قطعات لازم فرفورژه هم از تکنیک های متفاوتی به کار می رود. که در کیفیت و زیبائی یک درب فلزی تاثیر بالایی دارد. و بهترین نوع ریختگری قطعات فرفورژه برای یک درب بوسیله  دستگاه هاتی شوتینگ یا ریخته گری فشرده می باشد که به این نوع قطعات قطعات فرفـورژه چدنی می گویند.

تاریخچه فرفورژه

اولین آهن با قدمت از دوران باستان با حرارت دادن از ذغال سنگ به طور مستقیم درست می شد در صورتی که آهن هنوز گداخته بود مخلوط آهن و سرباره موجب می شود تا بتوانند بروی آهن عملیات جوشکاری و تراشکاری آن دهند. در اروپا آهن فرفوژه میتواند به صورت غیر مستقیم از چدن ساخته شود که یکی از پرکاربردترین راه های غیر مستقیم، به نام فرآیند جوش زدن بوسیله هنری کورت از انگلستان در سال ۱۷۸۴ ساخته شد. این روش دارای ذوب چدن در یک توپی توخالی و سپس هم زدن آن با یک میله بود به صورتی که کربن موجود در فلز بوسیله گازهای اکسید کننده کوره برداشته می شود. با حذف کربن و یا درصد ناچیزی از کربن، نسبت آهن جامد بدون کربن افزایش پیدا میکند. و سپس مخلوط غلیظ فلز و سرباره از راه یک فشار دهنده هدایت می گردد، که مقداری بسیاری از سرباره را از بین می برد و یک مواد آهنی کم کرین برای تولید فرفوژه ایجاد می نماید.

آهن فرفوژه در سالیان گذشته در اسیای صغیر جای مفرع را گرفت. استفاده از آن برای ابزار و سلاح در چین، هند و مدیترانه تا قرن سه پیش از میلاد تاسیس گردید. مزیت اصلی آهن فرفوژه صرفا دسترسی بیشتر آن در طبیعت نسبت به مس و قلع بود. در سال های بسیاری از آهن فرفوژه برای مصارف صلح و سلاح و زره چنگ به کار برده می شد. در قرن نوزده میلادی استفاده از آهن فرفوژه در ساختمان سازی ظهور نمود، جایی که مقاومت در مقابل کشش (مقاومت در برابر جدا شدن)، آن را از چدن برتری دارد.

فهرست ها

درب و نرده فرفورژه ساختمان

یک ساختمان در قسمت آهنگری تنها نیاز به درب پارکینگ و نرده راه پله و نرده بالکن ندارد. بعضی از ساختمان ها با توجه به سبک ساختمان، احتیاج به کار آهنگری دارند که قطعا با توجه به این که قطعات فرفورژه تنوع زیادی هم از لحاظ سایز و شکل دارند می توانند بصورت تلفیقی از یک درب فلزی و قطعات فرفورژه یک نمای زیبا و لوکس را در یک ساختمان ایجاد نمایند. درب فرفورژه از قطعات ریختگری و چهار سو ساخته می شود.

به دلیل در دسترس بودن قطعات فرفورژه در حالتی که نیاز به یک کادریا فنس داشته باشید. می توانید با استفاده از همان قطعات فرفـورژه قطعه مورد نظر خود را بسازید. در حالتی که خیلی از افراد این تصور را دارند که درب ورودی بایستی از جنس چوب باشد. دربهای فرفـورژه، با توجه به شرایطی که دارد در حال حاضر یکی از برترین گزینه ها به عنوان طرح درب فلزی فرفورژه هال (درب فرفورژه حال )، دربهای فـرفورژه ساختمان، دربهای فرفـورژه شیشه ای به عنوان یک درب لابی، درب فلزی فرفورژه حیاط و دربهای فـرفورژه لوکس می باشد.

دوام درب فرفورژه

شاید تصور نمایید که تننها انواعی از درب فرفورژه امنیت را برای شما ایجاد خواهد کرد. که آهنی است و نوع چوبی آن شما را دچار مشکل می سازد. در این حال نکته ای که بایستی بدانید این می باشد که این نوع درب ها اگر از نوع چوبی هستند. باز هم برای شما ایمن خواهند بود و هیچ تفاوتی از لحاظ امنیتی ندارند. اینکه شما بتوانید دربی را خریداری نمایید. که دوام زیادی دارد در صورتی که کار شما را برای سال های عاطی راحت تر می نماید. به شما اجازه می دهد که امنیت را نیز فراهم نمایید.

درب فلزی فرفورژه از نظر کاربردی

ما برای اینکه بتوانیم نیاز سازندگان و طراحان ساختمان ها را درباره درب های فـرفورژه ساختمان رفع کنیم به بررسی انواع درب فلزی فرفورژه از لحاظ کاربری خواهیم پرداخت:

  • دربهای فـرفورژه تک لنگه ( درب یک لنگه فـرفورژه )
  • درب فرفورژه دو لنگه ( درب ۲ لنگه فـرفورژه )
  • دربهای فرفـورژه سه لنگه ( درب ۳ لنگه فرفـورژه )
  • درب ۴ لنگه فرفورژه ( درب چهار لنگه فرفورژه )
  • درب فرفورژه ریلی ( دربهای پارکینگ فـرفورژه ریلی )
  • دربهای ویلا
  • درب لوکس
نرده فرفورژه در تهران
بیشتر بخوانید

تفاوت چدن و فرفورژه

تمایز اصلی میان چدن و فرفوژه در نحوی تولید آن ها می باشد. تفاوت ها را می توان از نام این دو فلز نیز متوجه شد، فرفوژه یک آهن کار شده می باشد و معمولا هر آنچه را بوسیله فرآیند ریخته گری شکل گرفته، توصیف می نماید. آهن فرفوژه محصول جانبی از ذوب سنگ آهن می باشد. که در حالت کلی از مخلوط اکسیدهای سیلسیم، گوگرد، فسفر و آلومینیوم تشکیل گردیده است. این آهن با حرارت دادن مکرر و کار با ابزار تغییر شکل، ساخته می شود. آهن فرفوژه بسیار قابل انعطاف می باشد. و اجازه می دهد تا آن را گرم نموده و مجددا گرم نموده و به اشکال گوناگونی تبدیل نماید.

این آهن هر چه بیشتر کارایی داشته باشد قوی تر می گردد. و از لحاظ ظاهری دارای فیبر است. در نتیجه این آهن در مقابل خستگی خیلی مقاوم می باشد. و اگر مقدار زیادی فشار به آن وارد شود پیش از خراب شدن مقدار زیادی تغییر شکل می گیرد.

ولی حال نوبت به چدن می رسد، چدن می تواند به طیف وسیعی از آلیاژهای آهن اشاره داشته باشد. ولی اغلب با آهن خاکستری مرتبط می باشد. چدن، آهن خالص نیست و حاوی ۴-۲ درصد کربن به علاوه مقادیر کمی سیلسیم و منگنز می باشد. ناخالصی های دیگر نیز همانند گوگرد و فسفر در آن معمول می باشد. فلز چدن در اثر ذوب سنگ آهن و مخلوط کردن آن با ضایعات فلزات و سایر آلیاژ ها تشکیل می گردد. سپس مخلوط مایع در قالب ریخته می شود تا خنک و جامد شود. چدن ماهیت خیلی شکننده ای دارد، به این معنا که نسبتا سخت و غیر قابل انعطاف می باشد.

چدن نسبت به آهن فرفوژه دشوارتر، شکننده تر و کم تر قابل انعطاف تر است. نمی توان آن را خم، کشش و چکش نمود به این دلیل که مقاومت کششی ضعیف آن به این معنا است که پیش از خم شدن یا تحریف، شکستگی خواهد داشت. با این حال از مقاومت فشاری خوبی برخوردار می باشد.

درب-فرفورژه

درب فرفورژه از نظر طراحی

درب فرفـورژه از نظر طراحی به ۵ مدل اصلی تقسیم می گردد:

  • درب پارکینگ جنوبی ( درب فرفـورژه پارکینگ، درب فرفورژه ورودی ساختمان جهت جنوبی )
  • دربهای پارکینگ شمالی(دربهای فرفورژه پارکینگ، درب فلزی فرفورژه ورودی ساختمان جهت شمالی
  • درب نفر رو ( درب فزی فرفورژه نفر رو، درب فرفـورژه ورودی ساختمان )
  • دربهای حیاط ( درب فرفـورژه حیاط، دربهای خانه فـرفورژه، درب نفر رو فـرفورژه )
  • درب لابی ( درب فرفورژه لابی ساختمان، درب فرفـورژه لاکچری، دربهای فرفورژه شیشه ای لابی )

در تولید درب فلزی فرفورژه چه مدل هایی را می توان سفارش داد؟

تولید گل‌ نرده در صنعت به این صورت می باشد که میله های فلزی در کوره های ریخته گری در دمای بالا گداخته می‌ شوند. و تا دمای نرم شدگی حرارت می بینند؛ بعد از آن از راه دستگاه پرس و قالب گیری به اشکال مورد نظر در می آیند. استفاده از دستگاه های مدرن که بتواند میله های فلزی را به اشکال دلخواه شکل دهد در این صنعت یک ضرورت محسوب می‌ گردد. البته در حوزه تولید درب فلزی فرفورژه تبریز متال که از فناوری های پیشرفته تر با طرح های مدرن و جذاب به کار می برد موفق تر خواهند بود. معمولا طرح هایی که بر روی انواع درب ساده در تبریز متال جهت تولید درب فلزی فرفورژه ارائه می گردد. معمولا به شکل حرف S انگلیسی یا تلفیقی از دو حرف S با پیچ و تاب های دنباله دار می باشد.

دربهای فـرفورژه تک لنگه

معمولا دو تیپ از ساختمان ها برای طراحی از درب فلزی فرفورژه استفاده می‌ کنند. یکی ساختمان هائی که از پارکینگ طبقاتی استفاده نموده اند. در ویلا ها و باغ هائی که محدودیت جا ندارند و می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی از دربهای فـرفورژه تک لنگه استفاده می‌کنند. درب فرفـورژه یک لنگه به لحاظ زیبائی بهترین نوع درب فلزی پارکینگ محسوب می گردد. در این نوع درب فلزی با توجه به این که نیاز نیست از وسط باز شود. بهترین و زیباترین طرحهای فـرفورژه را روی این درب فلزی اجرا می نمایند. تولید کننده دربهای فرفورژه تمایل زیادی به ساخت این نوع درب پارکینگ بعنوان رزومه دارند. برای هرچه زیبا تر کردن درب فلزی و نمای ساختمان میتوان از قطعات فـرفورژه بر روی دربهای فرفورژه فلزی استفاده نمود.

درب فرفورژه دو لنگه

( دربهای ۲ لنگه فرفورژه ) این نوع از دربهای فلزی بیشترین استفاده را در صنعت ساختمان به خود اختصاص داده است. ساختمان های جنوبی، ساختمان های کم عرض با توجه به شرایط سازه از این نوع درب استفاده می‌ نمایند. جهت ساخت درب دو لنگه فـرفورژه بایستی دقت کافی داشته باشید. آراستن دربهای دو لنگه با قطعات درب فلزی فرفورژه بسیار رایج شده است. هر چند که در بالا نیز اشاره شد یکی از متداول ترین روش های زیبا کردن دربهای فلزی استفاده از قطعات فرفـورژه بر روی درب است. تقارن در درب دو لنگه موجب زیبا تر شدن قطعات فـرفورژه بر روی درب است.

درب فلزی فرفورژه در زنجان
بیشتر بخوانید

درب فرفورژه سه لنگه

( درب ۳ لنگه فرفورژه ) این نوع از درب پارکینگ که به عنوان درب سه لتی یا درب سه  لنگه بیشتر شناخته می شود در ساختمان هائی که پارکینگ در طبقه همکف قرار دارد و برای باز و بسته کردن دربهای فرفـورژه ورودی پارکینگ فضای کافی وجود ندارد و اجبار دارید که از درب چند بخشی که همان ۳ لنگه لولائی است استفاده نمایید .قبل از به روی کار آمدن جک های هیدرولیکی و سیستم های اتوماتیک باز کننده درب از این نوع محصول استفاده میشد.

دربهای فـرفورژه ۴ لنگه

در برخی از ساختمان ها که محدودیت فضا دارند و از درب ۳ لنگهبه کار می برند. جهت حفظ تقارن درب از نظر تعداد لنگه ها و شکل درب نیاز می باشد که تعداد لنگه ها با هم برابر باشد. ساختمان هائی که پارکینگ به تعداد مناسب ندارند. از این نوع درب ورودی ساختمان بیشترین استفاده را می برند. در جال حاضر هر چند دیگر استفاده از این نوع از دربهای فلزی منسوخ گردیده است. و طرح های جدید ترین از دربهای فرفـورژه دار اتوماتیک جایگزین این گونه درب ۴ لنگه شده است.

درب فلزی فرفـورژه ریلی

این نوع از درب فلزی، بیشتر برای اماکنی می باشد که از درب های بزرگ استفاده می‌ نمایند. کارخانه های تولید کننده اصلی که درب وردی بزرگ کارخانه ای دارند به همراه درب ویلا و درب باغ های بزرگ و درب تالار ها از مشتریان پرو پا قرص این گونه از درب های ورودی پارکینگ هستند. برای هر چه زیباتر شدن این گونه از دربها می توان از قطعات فرفـورژه بر روی درب ورودی کار کرد. طرح های ساده و کلاسیک برای کارخانه های بزرگ و طرح های لوکس بر روی درب تالار و درب ویلا اولویت دارند. اکثر شرکت ها دوست دارند بر روی درب پارکینگ خود لوگوی شرکت یا لوگوی کارخانه را اجرا کنند.

درب پارکینگ فرفورژه

همانطور که در بخش انواع درب پارکینگ توضیح دادیم یکی از مهم ترین بخش های یک ساختمان دربهای ورودی ساختمان و درب پارکینگ می باشد. برای اینکه بتوانیم یک درب فلزی پارکینگ را طراحی نماییم به سادگی می‌ توانیم از قطعات فرفـورژه بر روی درب استفاده نماییم. طرح ها و دربهای فرفورژه جدید در حال حاضر کمک زیادی به ساخت دربهای زیبا برای پارکینگ ساختمان کرده است. از قطعات فرفـورژه در اول برای آرایش درب فلزی پارکینگ به کار می رفت. اما در حال حاضر دربهای فـرفورژه خود بعنوان یک درب فلزی کامل دارای شناسنامه می باشند. طی سالیان اخیر چندین درب فلزی فرفورژه جدید طراحی و روانه بازار شده است. تنوع بالا و بها دادن به نیاز های خریداران موجب شده است که دربهای فـرفورژه بعنوان یکی از گزینه های اول بیشتر سازندگان ساختمان ها تبدیل شود.

درب فلزی فرفورژه

دربهای فرفورژه نفر رو

در قسمت درب نفر رو، نقش قطعات فرفورژه غیرقابل انکار می باشد. با قاطعیت می توان بیان نمود که درب نفر روی بیشتر ساختمان ها را دربهای فـرفورژه تشکیل داده است. دربهای نفر با این که کم تر در معرض دید قرار دارند. با توجه به این که مهم ترین درب ورودی ساختمان محسوب می گردد. بیشتر از دیگر بخش های ساختمان نیاز به زیبا سازی دارد. در قسمت طراحی درب فرفـورژه نفر رو اغلب با درب فرفـورژه پارکینگ ست می‌ گردند. مواردی که از دربهای کلاسیک بعنوان درب ماشین رو به کار می رود. درب نفر رو بصورت جداگانه هم کاربرد دارد.

هنگام طراحی درب فلزی فرفورژه نفر رو اغلب رو از شیشه به کار نمی رود. در دربهای نفر رو فرفورژه اغلب بخش پایین درب یک کتیبه شصت سانتی کار می شود. و بالای آن هم با استفاده از قطعات درب فرفـورژه زیبا سازی می شود. درب طرح طاوس (دربهای طرح طاووس)، دربهای فرفورژه طرح سلطنتی، درب فرفورژه طرح فرشته از زیبا ترین و جدید ترین دربهای فرفورژه هستند. بیش از صد طرح برای درب فلزی فرفورژه در سبکهای گوناگون برای دربهای نفر رو فـرفورژه وجود دارد.

درب فرفـورژه حیاط

(درب فرفورژه حیاطی ) درب حیاط ساختمان در بحث حفاظت از منازل نقش بسزایی دارد. در زمان انتخاب دربهای حیاط می توانید با توجه به زیبایی انواع دربهای فلزی فرفـورژه دار از این محصول برای درب حیاط منزلتان استفاده نمایید. نکته ای که در زمان انتخاب درب حیاط بایستی به آن دقت داشته باشید این است که دربهای فرفـورژه حیاط محل عبور کدام افراد هستند. اغلب از درب حیاط تنها افراد منزل عبور نمی نمایند و این درب محل تردد افراد غریبه نیز محسوب می گردد.

بنابراین امنیت درب فـرفورژه حیاط در اولویت قرار دارد و همزمان نیز می توان به بحث زیبا سازی درب حیاط بوسیله قطعات درب فلزی فرفورژه پرداخت. البته درب حیاط و امنیت آن را می توان با دقت بالاتری بررسی نمود. انتخاب درب حیاط برای ساختمان داخلی شهرکی در با درب حیاط یک ویلا متفاوت است. در بعضی از مواقع درب حیاط در حقیقت همان ورودی درب خانه است.

درب فلزی فـرفورژه لابی

در ساختمان دربهای ورودی از حیاط به داخل  ساختمان را درب لابی می گویند. بهترین قطعات درب فلزی فرفورژه جهت طراحی درب فلزی فرفورژه لابی مورد استفاده قرار می گیرد. جدید ترین دربهای فرفـورژه را برای درب لابی طراحی می‌ نمایند. دربهای فرفورژه لابی زیبا ترین قسمت ورودی نفر رو ساختمان است. در این بخش از ساختمان از درب فرفورژه شیشه ای می توان استفاده نمود. انواع مدل دربهای فرفورژه شیشه ای بعنوان درب لابی به کار می رود. در بحث ساخت و رنگ دربهای فرفـورژه لابی حداکثر امنیت به همراه زیبائی رعایت می شود. رنگ این نوع درب فرفورژه سفید طلائی می باشد. درب فرفورژه سفید طلائی جلوه خاصی به ساختمان می‌ دهد. دربهای فرفورژه لاکچری نام دیگر درب فـرفورژه لابی می باشد.

پنجره دوجداره  upvc
بیشتر بخوانید

نحوه تولید درب فلزی فرفورژه

تولید درب فرفورژه علاوه بر داشتن مهارت و دقت زیاد، نیاز به ادوات و دستگاه های خاص دارد. در تولید درب فلزی فرفورژه نیاز به داشتن طرحی زیبا می باشد تا بتوان با آن درب زیبا را طراحی و ساخت. در حالتی که طرح خاصی برای درب فرفورژه وجود ندارد می توان با استفاده از تنوع خیلی بالا از قطعات و دربهای طراحی شده، بهترین و نزدیک ترین گزینه را به نمای ساختمان انتخاب نمود. با توجه به این که تمامی مراحل طراحی جوشکاری و رنگ دربهای فـرفورژه در داخل کارخانه حفاظ برتر انجام می گیرد. هیچگونه محدودیتی جهت ساخت دربهای فـرفورژه بزرگ در طول و عرض های متفاوت وجود ندارد.

جهت تولید دربهای فرفورژه همانند دیگر درب های فلزی اول چهار چوب و سپس کلاف کار ساخته می شود. با توجه به این که قطعات دربهای فرفـورژه سایز ها و اندازه های معینی دارند آهنگران تنها می توانند در ابعاد سه متر طرحی مشابه طرح اصلی را بسازند. بنابراین آهنگران با توجه به قطعاتی که دارند بایستی چهار چوب خود را بسازند که در این قسمت اغلب طرح اصلی دچار تغییر خواهد شد. به این معنی که بر اساس سایز های موجود می توانند چهار چوب را بگیرند به این نوع از دربها دربهای فرفـورژه بازاری یا دربهای فـرفورژه ارزان می گویند.

روال تولید در گروه های صنعتی

در گروه های صنعتی ساخت و تولید دربهای فرفورژه بر اساس روال عادی می باشد. ابتدا چهار چوب بدون هیچ مشکلی بر اساس اندازه خریدار ساخته می شود. و سپس قطعات با توجه به سایز درب بر اساس نمونه اصلی داخل چهار چوب چیده و جوشکاری می گردد. کارخانه های تولید کننده درب فلزی فرفورژه با توجه به در اختیار داشتن تجهیزات و کوره های حالت دهنده قادر می باشند. که بر اساس نیاز بدون هیچگونه تغییری در درب فلزی فرفورژه و طرح اصلی، قطعات را ساخته و در محل و بر اساس نقشه اصلی جا گذاری می‌ نمایند. این نوع از ساخت دربهای فرفورژه شکوه و عظمت را در ساختمان تداعی می نماید.

پس از جاگذاری قطعات فرفورژه نوبت به جوشکاری و چسباندن گلها و قطعات درب فرفورژه بر روی طرح اصلی است. تمام این مراحل به علت تفاوت مواد اولیه با دستگاههای جوش خاص co2 جوشکاری می گردد. پس از جوشکاری قطعات نوبت به مرحله آرایش و پرداخت نقاط جوشکاری گردیده است. در این مرحله استاد کاران خبره با استفاده از سنگ ساب بدون اینکه جوشها استحکام خود را از دست بدهند با سطح کار تراز می‌ نمایند. حال برای رنگ کاری دربهای آماده گردیده است. برای انجام پروژه رنگ کاری بایستی کل دربهای فرفـورژه بوسیله مواد مخصوص چربی زدایی شود. پس از چرب زدائی و درز گیری میان پروفیل ها، درب جهت پاشیدن پودر روی ریل کوره قرار می‌ گیرد.

بر حسب سلیقه و توافق اولیه رنگ زمینه روی درب پاشیده شده و به مدت ۲۰ دقیقه درون کوره با حرارت  ۲۱۵ درجه سانتی گراد قرار می‌ گیرد. بعد از مدت ۲ ساعت که رنگ سرد شد مرحله پتینه کاری بر روی دربهای فرفـورژه شروع می شود. که در این زمان با توجه به قرار داد گلها و قطعات درب فرفورژه به صورت طلائی و مسی در می آیند. بعد از بررسی و کنترل کیفیت درب ها بسته بندی شده و آماده ارسال است.

قیمت درب فرفورژه

قیمت دربهای فرفورژه بستگی به نوع درب دارد. برای استعلام قیمت درب های فرفورژه میتوانید با شماره ی ۰۹۱۴۲۴۶۴۷۵۶ تماس بگیرید. در زمان خرید درب فرفورژه دقت نمایید. در بعضی از موارد خریداران در مورد قیمت درب فرفورژه دچار سردر گمی می شوند. دلیل این امر هم قیمت دربهای فرفورژه می باشد که از سوی بعضی از سازندگان،آهنگران مطرح می گردد. و این قیمت به نسبت قیمت تولید کنندگان درب فرفورژه پایین تر می باشد.

البته با کمی دقت و مشاهده نمونه های تولید شده بوسیله آهنگری ها مشخص خواهد شد. کیفیت مواد اولیه بویژه قطعات فرفورژه چدنی و بخشی از کوره کاری که موجب زیبا شدن درب می گردد. با توجه به نداشتن امکانات در آهنگری ها خیلی پایین است. خود این مورد پس از نصب درب فرفورژه کامل نمایان خواهد شد. قیمت درب فرفورژه به شدت تحت تاثیر مواردی از این گونه میباشد که تنها با خرید از شرکت های معتبر می توانید التزام های رسمی را از تولید کنندگان مطرح طلب نمایید.